Ogledi iz istorije obrazovanja

Ogledi iz istorije obrazovanja

Institut za noviju istoriju Srbije i Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu su objavili zbornik radova „Bez škole šta bi mi?! Ogledi iz istorije obrazovanja u Srbiji i Jugoslaviji od 19. veka do danas“ koga su uredile Aleksandra Ilić Rajković i Sanja Petrović Todosijević. Autori u zbroniku su Aleksandra Ilić Rajković, Nataša Vujisić Živković, Ljubinka Trgovčević, Ana Stolić, Ljiljana Stankov, Jovan Miljković, Đurđa Maksimović, Zoran Janjetovića, Ljubinka Škodrić, Sanja Petrović Todosijević, Lada Duraković, Milica Sekulović, Srđan Milošević, Dragomir Bondžić, Vladimir Džinović i Ivana Đerić. U Zborniku je objavljen poslednji intervju sa, pre nekoliko dana preminulim, prof. dr Nikolom Potkonjakom (1924-2021).

Zbornik je nastao sa prevashodnim ciljem da se ukaže na sve faze i različite aspekte dugog i složenog procesa „ulaska“ društva u cjelini „u školu“, koja nije u svim vremenima vrednovana i pozicionirana na isti način, ali i da skrene pažnju na posljedice, sada već trajne i sistematske marginalizacije obrazovnih institucija koje imaju ključnu ulogu u procesu modernizacije i emancipacije društva. Namjera urednica kao i autora i autorki tekstova koji su se našli u Zborniku je bila da pruže uvid u jedan od najsloženijih procesa drugog trajanja tj. proces borbe za moderan obrazovni sistem koji u uslovima srpskog i jugoslavenskog društva kao i u uslovima postjugoslavenskih društava traje od 19. stoljeća do danas. Oslanjajući se ali i polazeći od onoga što je već rečeno, želja urednica je bila da na jednom mjestu okupe, ne samo istraživače i istraživačice koji su svojim radom vezani za različite obrazovne i naučno istraživačke institucije u Srbiji i u regionu, već se problemima iz domena istorije obrazovanja bave u okviru različitih naučnih disciplina, u ovom slučaju: istorije, pedagogije, psihologije i muzikologije, svjesne da se radi o disciplinama koje se u mnogim segmentima prepliću. Podstičući multiperspektivnost i multidisciplinarnost željele su naglasiti kako se istraživanju problema iz domena obrazovanja može pristupiti sa različitih strana, iz različitih metodoloških okvira. Ovakav pristup omogućio je jasnije sagledavanje: kontinuiteti i diskontinuiteti koji su najčešće uspostavljani u periodima osmišljavanja i oživljavanja velikih školskih reformi, izgradnje različitih dijelova (ne)jedinstvenog obrazovnog sistema poput ustanova za predškolsko obrazovanje ali i obrazovanje odraslih, osnovne škole, srednje škole, univerziteta, sistema u cjelini, različitih obrazovnih praksi manje odnosno više tolerantnih i inkluzivnih među kojima je posebna pažnja poklonjena uključivanju većeg broja djevojčica, djevojaka i žena u obrazovni sistem, praksi koje se u kontekstu dugog trajanja mogu čitati i kao institucije poput školske obaveze i nadzora, mjesta različitih nastavnih predmeta poput muzičkog obrazovanja tj. horskog pjevanja u kontekstu uspostavljanja nove politike obrazovanja i vaspitanja, odnosa države prema školovanju nacionalnih manjina.

Izvor: Institut za noviju istoriju Srbije

19.11.2021

Komentari

Samo registrovani korisnici mogu komentarisati. Prijavi se!

Nema komentara.